el motivo

24 april 2008

beeldmerksantiagoWat ga je doen in het jaar dat je 50 bent geworden? Ik heb een gruwelijke hekel aan verjaardagen dus een groot feest zit er niet in. Dus het moet iets anders zijn een verre reis of een speciale reis en het liefst op de fiets. Zo is tijdens een fietstocht op 1e kerstdag 2007 het idee ontstaan om naar Santiago de Compostela in Noord Spanje te fietsen. Alleen als een soort beproeving, vandaar ook de naam van dit reislog "el desafío" de uitdaging.
De Route naar Santiago de Compostela is een oude pelgrimsroute naar, volgens de overlevering, het graf van de apostel Jacobus. Omdat ik vernoemd ben naar Jacobus ligt daar de link met Santiago.
Ik ga volgens de route van het st Jacobspad (deel3) en start in Pau. Heb niet voldoende verlofdagen om de hele route te doen. Santiago is de richting en het is voor mij niet een noodzaak het te bereiken en mogelijk ben ik ruim voor het einde van mijn verlof er al, dan is nu mijn voornemen om nog door te fietsen naar Porto en vandaar weer naar nederland of duitsland (dusseldorf/keulen) te vliegen.

Het doel van dit reislog is om familie, vrienden en collega's een soort live verslag te doen van de tocht.

Hoewel ik alleen ga verwacht ik niet alleen te zijn tijdens de tocht, het is een veel gefietse en bewandelde route dus ik denk dat ik nog wel wat mensen ga tegenkomen en zal spreken. Het internet staat vol met reisverslagen dus ik heb al een redelijk idee wat me te wachten staat.

In het najaar van 2007 heb ik een Stevens randonneur gekocht waarmee ik de tocht ga maken. Aan de fiets randonneur_genthoeft behalve een voordrager niets meer te worden aangepast. Ik heb nog een paar "vintage" Carrimor en Kirkland fietstassen van 27 jaar geleden. Voor mijn verjaardag heb ik een lichtgewicht therma-rest matje gekregen. En hoewel ik ga proberen om zoveel mogelijk in albergos te overnachten neem ik voor de zekerheid een kleine tent mee. De albergos zijn vaak eenvoudige slaapplaatsen die soms in kloosters of oude gebouwen door vrijwilligers worden gerund en erg gewild zijn bij de pellegrino's. Volgens de verhalen op internet zijn er ook wel veel restaurants die een pelgrims dag menu serveren tegen een redelijke prijs. Ik zal hier verslag van doen.

1. Ron Graanstra:
    30 april 2008